- ب ب +

خوشحالی سعودی‌ها از برقراری روابط با ایران و امکان تشرف به حرم امام رضا(ع)+صوت

توافق ایران و عربستان و برقراری روابط این ۲ کشور پس از حدود هشت سال، موجب خوشحالی سعودی‌ها به ویژه شیعیان این کشور شده است و ‌آن‌ها با انتشار تصاویری از حرم امام رضا (ع)، برای تشرف به این قطعه از بهشت لحظه‌شماری می‌کنند.

به نقل از خبرگزاری فارس، با توافق وزیران خارجه ایران و عربستان در پکن، مقرر شد تا پروازهای بین ۲ کشور پس از بررسی وضعیت فنی برقرار شود و همین خبر باعث موجی از خوشحالی در بین مردم عربستان شد.

ابراز خوشحالی سعودی‌ها برای ازسرگیری رابطه با ایران

با اعلام این خبر در رسانه‌های مختلف، سعودی‌ها به ویژه شیعیان این کشور از برقراری سفر به ایران اسلامی ابراز خرسندی کردند و بسیاری از آن‌ها که سال‌ها منتظر برقراری روابط با ایران و تشرف به حرم امام رضا علیه‌السلام بودند، از آمادگی برای زیارت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام گفتند و برخی هم تصاویری از حرم رضوی را منتشر کردند.

امام رضا (ع) فقط مختص شیعیان نیست

عبدالرحمن، یکی از فعالان رسانه‌ای عربستان با ابراز خرسندی از توافق با ایران می‌گوید: شیعیان عربستان سال‌هاست که منتظر هستند تا بتوانند به زیارت امام رضا علیه‌السلام مشرف شوند و برای این سفر پر از شور، لحظه‌شماری می‌کنند که امیدواریم بزودی پرواز مستقیم به مشهد از شهرهای مختلف عربستان برقرار شود تا بتوانیم به زیارت حرم رضوی مشرف شویم. البته باید بگویم که ارادت به امام رضا علیه السلام مختص شیعیان نیست و بسیاری از اهل سنت نیز به زیارت این امام می‌روند.

همچنین صابر الاسد، یکی از شهروندان سعودی نیز از اینکه بزودی سفر به مشهد از عربستان برقرار خواهد شد، ابراز خوشحالی کرده و می‌گوید: این امر آروزی ما بوده که به لطف خدا در حال تحقق است.

 

صوت ابراز خوشحالی یکی از شهروندان سعودی از برقراری رابطه با ایران

برقراری عمره مفرده و پایان انتظار ۶ میلیون ایرانی در آینده نزدیک

از سال ۱۳۹۴ که روابط سیاسی ایران و عربستان قطع شد، سعودی‌ها دیگر به ایران سفر نکردند و اکنون بعد از گذشت حدود هشت سال قرار است با ازسرگیری پروازهای ایران و عربستان، سعودی‌ها هم به ایران سفر کنند.

البته در عین حال حدود ۶ میلیون ایرانی نیز که با توقف سفر عمره منتظر برقراری روابط با سعودی‌ها بودند، برای تشرف به سرزمین وحی امیدوار شدند. چرا که به گفته کنعانی، سخنگوی‌ وزیر امور خارجه کشورمان، یکی از توافقات با طرف سعودی برقراری پرواز بین ایران و عربستان و همچنین راه‌اندازی سفارت و کنسولی ایران در عربستان است که به این ترتیب صدور ویزا برای عمره مفرده هم تسهیل خواهد شد.

علاوه بر این، با راه‌اندازی سفارت ایران در عربستان و حمایت کنسولی از ایرانیانی که به عربستان سفر می‌کنند، به طور حتم سفر حج تمتع نیز متفاوت از سال‌های اخیر برپا شده و زائران با اطمینان خاطر بیشتری به این سفر معنوی مشرف خواهند شد. چرا که در سال‌های که حج تمتع برای ایرانیان بدون داشتن روابط سیاسی با عربستان برگزار شد، مسؤولان حج ۲ کشور تفاهم‌نامه امضا می‌کردند. 

به گزارش فارس، عمره مفرده از اوایل سال ۱۳۹۴ پس از تعرض به ۲ نوجوان ایرانی در فرودگاه عربستان متوقف شد و در همان سال فاجعه منا رخ داد و با توجه به نپذیرفتن تقصیر از سوی سعودی‌ها، روابط ایران و عربستان رو به تیرگی رفت و در نهایت با اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان توسط سعودی‌ها، شیعیان به ویژه ایرانیان تحت تأثیر قرار گرفتند و سفارتخانه دو کشور تعطیل و روابط سیاسی ایران و عربستان قطع شد.

پایان پیام/